دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 26979
تعداد نوشته ها : 12
تعداد نظرات : 0
Rss
طراح قالب
GraphistThem267

به نقل از میزان، این روزها منتخبین مردم در ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران درگیر انتخاب شهردار هستند، تجربه تلخ مدیریت شهری پنجم در انتخاب سه شهردار درس خوبی بود تا مدیریت شهری ششم بتواند از آن به خوبی استفاده کند، با این حال در ابتدا اعضای شورای ششم تهران لیست ۴۱ نفره را برای انتخاب شهردار معرفی کردند و حالا چند نفر از این لیست انصراف دادند، انتخاب شهردار یکی از حساس‌ترین اقداماتی است که شورای شهر تهران باید بر روی آن تمرکز داشته باشد و حالا سوال اینجاست که اولویت شهردار آینده تهران باید چه چیزی باشد؟

* شهردار تهران نباید نگاه سیاسی به شهر داشته باشد

برخی از کارشناسان حوزه شهری معتقد هستند که شهردار تهران نباید نگاه سیاسی به شهر داشته باشد در همین زمینه ابوالفضل قناعتی، عضو سابق هیات رئیسه شورای شهر تهران در گفتگو با میزان با اشاره به اولویت‌های شهردار آینده تهران در زمینه خدمات رسانی هرچه بهتر به شهروندان تهرانی اظهار کرد: مهمترین موضوعی که باید شهردار تهران در دستور کار خود قرار دهد این است که باید فارغ از هرگونه نگاه جناحی و حزبی باید به فکر خدمات رسانی هرچه بهتر به شهروندان باشد.

وی افزود: شهر تهران ظرفیتی دارد که اگر شخص شهردار تهران بخواهد نگاه سیاسی به جایگاه شهرداری داشته باشد در واقع ظلم بزرگی به شهروندان کرده است.

عضو سابق هیات رئیسه شورای شهر تهران گفت: در تهران بسیاری از کارها مغفول مانده است و باید شورای شهر تهران نیز در زمینه تکمیل پروژه‌ها با وی همکاری کند.

قناعتی ادامه داد: در شهر تهران مشکل پروژه‌های نیمه تمام دوره قبل تکمیل شود، همچنین بدهی شهرداری تهران باید به بانک‌ها به مرور زمان پرداخت شود؛ از سوی دیگر باید ترافیک شهر تهران یکی از مشکلات اساسی است که به آلودگی هوای تهران نیز مرتبط می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مشکلات شهر تهران معضل آلودگی هوا است که باید مورد توجه قرار بگیرد، این مشکل به سلامت شهروندان و به محیط زیست شهر تهران آسیب جدی وارد کند و تا الان نیز آسیب‌های جدی را وارد کرده است، علت اصلی آلودگی هوای شهر عدم وجود زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل ریلی است، به طوری که میزان متروی احداث شده با جمعیت تهران متناسب نیست؛ بنابراین مهم‌ترین برنامه باید توسعه حمل و نقل ریلی باشد. همه ما می‌دانیم در طول چهار سال اخیر آن طور که باید و شاید شهر تهران از نظر توسعه حمل و نقل ریلی پیشرفت نکرده است و مدیریت شهری پنجم تهران در توسعه حمل و نقل ریلی شهر تهران ناکام مانده است در حالی که بخش قابل توجهی از خطوط ۶ و ۷ با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی تحویل این دوره مدیریت شهری شد، اما بهره‌برداری از ایستگاه‌های این خطوط به کندی انجام شده است.

وی گفت: حال ناوگان حمل ونقل عمومی شهر تهران خوب نیست به گونه‌ای که ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور با مشکل اساسی ناوگان حمل و نقل عمومی کاملا فرسوده رو به رو شوید، که روز به روز ضعیف‌تر می‌شود و چشم انداز دقیقی نیز نمی‌توان با توجه به شرایط مالی و تحریم‌های ظالمانه‌ای برای آن متصور شد مشکل حمل و نقل عمومی هر آن ممکن است گریبان شهر تهران را بگیرد، تهران بالغ بر ۵۷۰۰ دستگاه اتوبوس و ۱۵۰۷ واگن مترو و قریب به ۸۰ هزار دستگاه تاکسی دارد که باید نگاهی هم به وضعیت فرسودگی ناوگان داشت.

* توجه ویژه به حمل و نقل شهردار تهران

قناعتی گفت: در حوزه مترو ۴۰۰ دستگاه واگن قطار ما نیازمند اورهال بوده، در حوزه اتوبوسرانی نزدیک به ۶۰ درصد ناوگان فرسوده است و تنها ۴۰ درصد ناوگان را می‌توان تا پنج سال آینده استفاده کرد، همچنین قریب به ۴۰ هزار دستگاه تاکسی شهر تهران نیز نیارمند نوسازی است وضعیت ناوگان حمل ونقل عمومی پایتخت به لحاظ فرسودگی اصلا مطلوب نیست که باید در شهردار آینده تهران ضمن تعامل با دولت آینده نسبت به این موضوع هرچه سریعتر ورود کند.

عضو سابق هیات رئیسه شورای شهر تهران تاکید کرد: مشکلات اجتماعی و مدیریت آسیب‌های اجتماعی، هدفمند کردن پسماند، توجه به محیط زیست، نوسازی بافت فرسوده نیز از جمله اقداماتی است که باید از سوی شهردار تهران انجام شود. توسعه اجتماعی باید به عنوان یک اصل جدی در دستور کار شهردار آینده تهران قرار بگیرد این موضوع به عنوان یک اصل راهبردی در زمینه‌های اجتماعی به دنبال تحقق زندگی با سبک ایرانی _اسلامی باشد به عبارتی توجه به اصل تهران شهری که در زمینه فرهنگ ایرانی_ اسلامی و رویکرد اجتماعی محور برای شهروندان باشد می‌تواند کمک شایانی در اداره شهر کند و این موضوع گام بلندی برای توسعه شهر تهران است که باید شهردار آینده تهران به آن توجه داشته باشد.


دسته ها :
يکشنبه بیست و هفتم 4 1400
X